Hanoi- Halong Bay - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Iris Heide - WaarBenJij.nu Hanoi- Halong Bay - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Iris Heide - WaarBenJij.nu

Hanoi- Halong Bay

Door: Iris

Blijf op de hoogte en volg Iris

21 Oktober 2015 | Vietnam, Hanoi

16-10
Samen met Laura ben ik in de ochtend aangekomen in Hanoi, de hoofdstad van Vietnam. We reizen nog steeds samen en dat bevalt me super. We hebben veel lol, goede gesprekken, vullen elkaar aan en laten elkaar vrij. En... ze is ook bijna orthopedagoog :). We hebben eerst even een paar uurtjes genapt en daarna zijn we de stad gaan verkennen. Ons hostel ligt in ' the old quarter',met vele winkeltjes, boektiekjes en restaurantjes en een prachtig groot meer midden in het centrum. Ondanks het feit dat t de hoofdstad is, vind ik het niet te vergelijken met Ho Chi Minh (de grootste stad). Het is veel gezelliger, gemoedelijker en minder druk/chaotisch. We hebben een luxe restaurant gekozen en heerlijk gegeten. Daarna hebben we nog een kleine tempel op het water bezocht en zijn we even gaan zitten in het parkje rond het meer. Er kwamen vrijwel meteen locals op ons af voor een praatje: zij willen hun engels oefenen en ons de stad laten zien. Uiteindelijk zijn we s'avonds naar de waterpuppet show geweest met 2 nichtjes van Laura (die hier wonen). De wereldberoemde Thang Long Waterpoppenshow in Hanoi is ontstaan doordat vroeger de rijstvelden onder water stonden en de dorpelingen elkaar vermaakten door in het diepe water te staan met poppen die op het water bewogen. Met gebruik van lange latten lijkt het alsof de poppen op het water bewegen, terwijl de poppenspelers achter een scherm verschuild zitten. Deze traditie is uniek in het noorden van Vietnam en heeft sinds kort bekendheid gekregen over de hele wereld. Met authentieke Vietnamese operastijl liedjes wordt het verhaald (in het Vietnamees) verteld en uitgevoerd door de poppen. Het grotendeel van de show gaat over Vietnamese volksverhalen en legenden met onderwerpen zoals de viering van de rijstoogst, maar verteld op een humoristische manier. Ik vond het wel grappig, maar ook een beetje kinderachtig. Daarna zijn we nog een biertje gaan halen op straat, in het centrum met de nichtjes van Laura. Om even een beeld te schetsen: iedereen zit op lage kinderstoeltjes aan de straten bij kleine shopjes op restaurantjes: super gemoedelijk. Er werden af en toe fotos en verzoeken tot groeps-selfies gemaakt door belangstellende locals.
17-10
Zijn we in de ochtend naar Halong Bay gegaan: te omschrijven als prachtige rotsformaties die uit de zee steken. Niet alleen staat de
baai op de lijst met UNESCO World Heritage Sites, ook is het in 2012 uitgeroepen tot een van de nieuwe zeven wonderen van de wereld. Niet te missen dus. We vaarden op een groot cruiseship over de rustige zee, in een langzaam tempo door Halong Bay, ongelooflijk prachtig. Ik had niet verwacht dat de baai zo groot en indrukwekkend zou zijn. We hadden perfect weer en zaten met de groep op het dek. Na met iedereen even gekletst te hebben, vonden we de meeste klik bij een Duits en Nederlands stel. Lekker muziek luisteren, drankje erbij, je ogen uitkijken en ondertussen bruin worden...need more?
Het schip stopte na een tijdje varen midden op zee (met uitzicht op het eiland Cat Ba) en dit was tevens onze slaaplocatie!!!! Het was net donker geworden en we sprongen allemaal vanaf de boot het water in.... In het donker in de zee zwemmen, dat had ik niet meer gedaan sinds mijn zestiende :D, heerlijk gevoel en ook een beetje spannend omdat het heel diep was en donker..Daarna kregen we een lekker diner en wat borrels op het dek, waarbij de sfeer natuurlijk niet anders dan fantastisch kan zijn.
17-10
Wakker geworden midden op zee in Halong Bay.....
Na het ontbijt hebben we met een kano de baai verkend. Vervolgens zijn Laura, ik en de duitsers afgezet op het eiland Cat Ba, waar we nog een dagje zouden blijven. We hebben een scooter gehuurd en zijn gaan verkennen en vervolgens zijn we naar het strand gereden om daar nog even lekker te relaxen. Het strand had uitzicht op de mooie rotsen van Halong Bay. Ik ben het water haast niet uit geweest. s'avonds zijn we met de duitsers en een meisje uit China wezen eten. Ik werd een aantal keren gestopt door chinese meisjes die met me op de foto wilden vanwege mijn lengte... een ware attractie van 1.84m! Bij terugkomst in het hotel, was ik bekaf en had ik de grootste moeite om wakker te blijven voor Laura's verjaardag... Uiteindelijk was het natuurlijk weer te gezellig en werd t half 2.
18-10
Zijn we met de boot teruggevaren door Halong Bay. Er werd een cooking class aangeboden, maar die weigerde ik, want ik wilde niets van het unieke uitzicht en de zon op het dek missen. De duitsers bleven ook en de jongen begon wat op zn gitaar te pingelen.....oogjes dicht en genieten!
Eenmaal terug in Hanoi hebben we een goeie hap streetfood gehad en zijn we over de nightmarket gaan wandelen. Helaas ben ik hier bestolen van mijn telefoon,pinpas, creditcard, zorgpas en rijbewijs. Geen ruige overval, maar ' gewoon' een sneaky zakkenroller. Ik had wel even flinke paniek en ben als een gek gaan zoeken en teruglopen. Op een gegeven moment besefte ik dat dat geen zin had in deze drukte en besloot ik maar over te gaan tot actie; passen en simkaart blokkeren en alles opnieuw aanvragen. Alles wordt opgestuurd naar NL en daarna naar Azie.... troubles in paradise!! Gelukkig kon ik vrij gemakkelijk aan geld komen middels een transfer code en mijn paspoort. Ik ben ook naar de politie geweest maar die vonden me ontzettend grappig en konden me amper verstaan. Toen ik met het hostel belde duurde het te lang en trokken ze de stekker van de telefoon eruit.
19-10
Heb ik me bezig gehouden met de aangifte en verzekering van mijn gestolen spullen. Ik werd erg goed geholpen door het personeel van mijn hostel; die meegingen als vertalers. Helaas nam de politie me absoluut niet serieus en wilde geen rapport schrijven (die ik nodig had voor verzekering). De politie sprak in het vietnamees met het hostelpersoneel en verhief op een gegeven moment ook flink zijn stem. Ik kreeg niet helemaal helder wat t probleem was en heb ze zelfs nog geld geboden (in het kader van corruptie en wanhoop).Er werd gepraat en gepraat en ik had geeeeen idee waarover. Op een gegeven moment heb ik mezelf proberen te betrekken en toen bleek dat het niet weten van de exacte plaats en tijd het probleem was. Bij het volgende bureau hebben we dus een tijd en plaats gezegd. Het hostelpersoneel deed zichtbaar onzettend zn best, maar Na 4 verschillende bureaus heb ik het maar een no-go gegeven. Het was in ieder geval wel weer een interessante middag en ik kan naast het ziekenhuis nu ook de politie van mn lijstje strepen ;). Als beloning heb ik samen met Laura maar even een dikke vette pizza besteld aan het water in de stad :). Ik heb mijn stemming er slechts een uurtje of 2 door laten verpesten en was wederom blij met mijn jarige en positiefgestemde reismaat die ook meteen overging tot actie. Daar hebben we wat aan :)



Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Iris

Actief sinds 13 Sept. 2015
Verslag gelezen: 169
Totaal aantal bezoekers 23999

Voorgaande reizen:

08 Oktober 2017 - 03 December 2017

Zuid-Amerika

15 September 2015 - 15 Juli 2016

Wereldreis 2015

Landen bezocht: