Luang Prabang-Huay Xai (Gibbon Experience!!) - Reisverslag uit Ban Houayxai-Noy, Laos van Iris Heide - WaarBenJij.nu Luang Prabang-Huay Xai (Gibbon Experience!!) - Reisverslag uit Ban Houayxai-Noy, Laos van Iris Heide - WaarBenJij.nu

Luang Prabang-Huay Xai (Gibbon Experience!!)

Door: Iris

Blijf op de hoogte en volg Iris

10 November 2015 | Laos, Ban Houayxai-Noy

5-11 heb ik tot mijn grote opluchting mijn creditcard etc per post ontvangen in Luang Prabang. Ik heb de laatste 2 daagjes daar doorgebracht met relaxen aan het zwembad en socializen, fruitshakes drinken en lunchen en een tempeltje op een berg met mooie zonsondergang . Er waren meer mensen 'stuck in Luang' om verschillende redenen. Nadat ik mijn pasjes opgehaald had, ben ik meteen naar het internetcafe gerend om het toetje van Azie te boeken.... THE GIBBON EXPERIENCE.
Ik ben dezelfde nacht nog vertrokken naar Huay Xai, een dorpje 5 min van de Thaise grens. Het was een 12 urige rit met de bus, dit keer was er geen slaapbus beschikbaar helaas. Ik heb samen met een NL koppel gereisd. We hebben bij aankomst (6-11) ontbeten met uitzicht op Thailand aan de andere kant van de rivier. Daarna nog even gaan slapen en de dag met kaarten en in eettentjes doorgekomen (er is niet veel te doen in Huay Xai).
7-11 begon dan het grote avontuur. We verzamelden om 8.15 op het kantoor van de Gibbon Experience en vertrokken in jeeps. Het was ongeveer 2.5 uur rijden naar de jungle. Goed uitzicht, goede stemming en een ongelooflijk gaaf vooruitzicht.. Iedereen keek er naar uit en de meesten voelden ook wel wat goede spanning ivm de grote hoogtes en het ziplinen. We hebben eerst een flinke trekking gedaan en kwamen toen aan bij de eerste zipline, waar de veiligheidsinstructies nog even herhaald werden door de gids. Ik vond het behoorlijk eng,met name door de hoogte. Toen ik eenmaal ' hing' was de angst weg en kon ik alleen maar genieten. Vliegen door de jungle, een adembenemend uitzicht over de boomtoppen.......WAUW! Er volgde meer trekking en ziplines en ik genoot met volle teugen van de adreneline en de omgeving en de mensen om me heen. Rond 3 uur kwamen we aan bij onze boomhut, ruim 40 meter boven de grond (de hoogste ter wereld). We moetsen via de zipline naar binnen, hoe gaaf is dat :). De boomhut had 3 verdiepingen: een badkamer (buiten, met uitzicht over de jungle!) en twee lagen slaapruimte. We deelden m met 9 mensen: een man uit Saoudi-Arabie, twee portugezen en 6 Nederlanders. Iedereen wilde natuurlijk meteen even de douche-ervaring hebben.... Heel erg bijzonder om buiten, midden in de jungle te douchen (en ijskoud, maar dat was wel lekker na de trekking). We kregen een rijstmaaltijd en hebben de rest van de avond zitten praten en kaarten. Er was een goede klik, het was echt 1 groep. We kregen nog gezelschap van een enorme spin. Toen ik omringd door mijn muskietennet op mijn matrasje lag, heb ik nog even genoten van alle geluiden om me heen: diverse vogels, insecten die zich flink lieten horen. Daarnaast heb ik visite gehad van een aantal ratten rondom mijn bed, die ik dmv van zaklantaarn heb weggejaagd. Ik heb af en toe nog even gespiekt naar de prachtige sterrenhemel.........
8-11 waren we er met een klein groepje om 6 uur uit om eventuele gibbons te spotten. We hebben ze niet gezien, maar kregen een prachtig luid concert van ze rond een uurtje of 8. We hebben er allemaal in stilte naar geluisterd. Ik kon eigenlijk wel janken van geluk haha. Ze schijnen bijna iedere morgen te zingen :).
Na het ontbijt begon een dag vol met ziplinen en trekking. De trekking was af en toe zwaar doordat we lang achter elkaar uphill moetsen klimmen. Daarnaast was het behoorlijk glad en waren de paden niet allemaal even bewandelbaar.... 2 van de ziplines vond ik echt vreselijk eng. Je moest vanaf een mini-platform op ongelooflijke hoogte beginnen en een soort sprongetje maken omdat je niet meteen kon hangen. Echt doodeng als je wat last hebt van hoogtevrees.. Ik was gelukkig niet de enige, maar heb de engste wel 2x moeten doen omdat ik niet door had waar het eindpunt was... Eenmaal over het platform heen was het weer genieten en gold zelfs hoe hoger hoe mooier!!!! Een aantal ziplines hadden een heel klein platform aan het eind. Gelukkig had ik de techniek van het remmen en inschatten wel goed door. Deze dag was een zware en we waren tegen het donker pas terug. Na ons diner en douche (onder de sterrenhemel dit keer) zijn we dan ook langzaam maar zeker afgedaald naar bed, waar ik nog zeker een uur naar buiten heb gekeken en geluisterd. Deze nacht geen ratten gehoord, maar wel vleermuizen.
9-11 helaas geen gibbons in de ochtend..... Het was 2 uurtjes terug lopen en we hebben nog van 3 ziplines genoten. Daarna teruggereden met de jeep en nog samen geluncht met iedereen die de 'classic tour' van 3 dagen en 2 nachten gedaan had. Super leuk om nog even ervaringen uit te wisselen. Wat een unieke en geweldige ervaring was het... Vol met adrenaline en zo prachtig om 'als een gibbon in de jungle' te leven. Once in a lifetime! Het was een dure grap, maar een groot deel van de opbrengst gaat naar onderhoud en bescherming van het Nam Kan Nationa Park. Ik zal het in ieder geval nooit meer vergeten. We hadden het geluk om een fotograaf in ons midden te hebben, dus ik ben nog in afachting van de mooiste fotos en filmpjes....... voor nu alvast een klein voorproefje op facebook!
Eenmaal terug in Huay Xai heb ik met een aantal mensen uit mijn groepje de bus gepakt naar Chiang Mai (Thailand).
De veertiende vlieg ik naar Australie en ik heb besloten mijn laatste daagjes in Chaing Mai en Bangkok te spenderen. Ik ben er al eens geweest, maar backpackend is het toch een andere beleving.

  • 11 November 2015 - 15:39

    Rita Maatje:

    Hallo Iris,

    Prachtige dingen doe je daar in den vreemde.
    Hoewel ik af en toe griezel van de enge dingen die je meemaakt ( ratten om je bed) hoe erg is dat???? Brrr het idee alleen al!!
    Geniet er lekker van en tot horens

  • 21 November 2015 - 00:30

    Laura:

    Aaaah Iris!! Zo ontzettend gaaf!! Mega ervaring en geluksmomentje :)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Iris

Actief sinds 13 Sept. 2015
Verslag gelezen: 331
Totaal aantal bezoekers 24020

Voorgaande reizen:

08 Oktober 2017 - 03 December 2017

Zuid-Amerika

15 September 2015 - 15 Juli 2016

Wereldreis 2015

Landen bezocht: