Airlie Beach-Hervey Bay (fraser Island) - Reisverslag uit Hervey Bay, Australië van Iris Heide - WaarBenJij.nu Airlie Beach-Hervey Bay (fraser Island) - Reisverslag uit Hervey Bay, Australië van Iris Heide - WaarBenJij.nu

Airlie Beach-Hervey Bay (fraser Island)

Door: Iris

Blijf op de hoogte en volg Iris

21 December 2015 | Australië, Hervey Bay

14-12 ben ik teruggekomen van een weekend kamperen op het grootste zandeiland ter wereld; Fraser Island.Het eiland is 122 km lang en 5 tot 25 km breed en bestaat dus helemaal uit zand. Er heerst een tropisch klimaat en het landschap is zeer afwisselend: mangrovebossen, tropische regenwouden, eucalyptusbossen (die heerlijk ruiken) en duinlandschap. De wegen zijn onverhard en vanwege het mulle zand zijn de wegen alleen begaanbaar voor auto's met vierwielaandrijving. Het strand dient als snelweg *je mag er 80 km per uur rijden*. Op een bepaald stuk dient het strand tevens als landingsbaan voor kleine vliegtuigen. Sinds 1992 staat het eiland op de UNESCO wereld erfgoedlijst.
Meteen nog maar even een blogje, want ik heb hier gratis pc ter beschikking en zin om me even terug te trekken om het avontuur op te schrijven!
Vrijdag de 11e heeft onze groep zich verzameld om wat safety instructies te krijgen wat betreft dingoes (wilde honden die op het eiland lopen) en het rijden in de 4 wheel drives op het eiland. Daarna hebben we barbeque- en overige boodschappen ingeslagen en een beetje kennis gemaakt met elkaar. Ik zat bij een groep Engelsen en voelde me alles behalve gemakkelijk. Ze praatten vliegensvlug en met sterk accent en waren allemaal vrij dominant. Ik kon me er moeilijk bij aansluiten merkte ik.
Zaterdag 12-12 zijn we vrrrrroeg in de ochtend vertrokken in onze 4 wheel drives naar het eiland. De auto's werden op de ferry gereden en zo overgestoken. Eenmaal daar moesten we de auto's een flink eind rijden door ontzettend mul zand met redelijke hellingen en zodra je uit de sporen van je voorganger raakte of te weinig gas gaf crashte je. Dat was dus een hoop lol en avontuur in de auto. Het motto was ' threat it like you stole it'. Ik zat bij een NL koppel en 3 duitsers en het ging ons goed af. We zijn gestopt bij 2 meren, waarvan 1 vol zat met de dr fish visjes die de dode huid van je lichaam (inderdaad, niet alleen je voeten) eten. We hebben ons heerlijk ondergedompeld en het was echt een heel apart gevoel om van alle kanten beknabbeld te worden. Ik had een paar opengekrabte muggenbulten en daar zaten soms wel 8 visjes tegelijk op. Het regende ondertussen, wat best een mooi gezicht was op het meer, maar natuurlijk wel erg koud bij het terugwandelen naar de auto. We hadden pech, het bleef de rest van de dag regenen en de meesten waren daar niet op voorbereid haha. Gelukkig vond ik nog een verdwaalde paraplu en had ik 1 warme trui bij me, dus ik heb het dit keer overleefd zonder verkoudheden. Onze tenten waren afgezet met schrikdraad en hekken om 'dingo-safe' te zijn. Ze kunnen gevaarlijk zijn, met name voor kinderen en mensen die voedsel met zich mee dragen. Als je een dingo ziet lopen moet je rustig en op afstand blijven, echter wanneer hij aanvalt moet je jezelf agressief verdedigen. Kinderen kunnen er niet 'los' rondlopen, maar gelukkig hadden we die niet bij ons ;). Gelukkig zijn we niet aangevallen, maar het idee was wel spannend in het donker. Er was geen douche en praktisch niets om op te slapen (op een heel dun matje na dan), dus survivelen geblazen! Einde van de middag hebben we de bbq's aangezet en de flessen goon (wijn) geopend en een supergezellige avond gehad. Er waren geen andere kampeergasten dus we konden lekker onze gang gaan. s'Avonds zijn we naar het strand (3 meter van ons kampje) gelopen en hebben we een een prachtige sterrenhemel gezien boven het donkere eiland. Geen zaklampjes aan, dus dingo-spannend ;-). We hebben daar nog even lekker rondgehangen met zn allen en toen ben ik gaan slapen. Ondanks mijn eerste indruk van de boodschappen-avond bleek het een superleuke groep te zijn. De Engelsen waren leuk-gek en inclusief Luke, die ik al ontmoet had op de whitsundays. Hij is zo'n persoon waar je uren naar kan kijken, gewoon om te zien wat hij nu weer (voor geks) doet en zegt. Een sfeermaker, hoogstwaarschijnlijk homo en aan de ene kant heel lief en aan de andere kant een ontzettende draak, kortom een interessant persoon. Zijn sterke Engelse accent -hoe meer alcohol, hoe minder t's: bo-ul of wa-ur ipv bottle of water- en woordkeuzes maakten het allemaal extra grappig. Ik heb een heleboel lol, knuffels, onzin maar ook goede gesprekken met hem gehad. Verder had ik aansluiting met 2 duitse en 1 engels meisje en natuurlijk met onze auto-groep.
Ik heb redelijk geslapen in mijn slaapzakje en trui als hoofdkussen en de volgende dag begon vroeg. Ik heb deze dag veel gereden en we hebben een uitzichtpunt, scheepswrak, creeks en champagne-pools bezocht. Dat laatste waren natuurlijke pools naast de zee en doordat de zee erover heen spoelt, komt er een wit laagje wat dan het champagne-effect moet hebben.
s'Avonds was het weer flink gezellig tijdens de bbq en sterrenwandeling. We hebben een groot deel van de avond op het strand doorgebracht.
De laatste dag zijn we naar Lake McKenzie gereden, een kristalhelder meer waar we lekker in konden 'douchen'. Heerlijk na 3 dagen ;). We hebben ons haar ingesmeerd met het witte zachte zand en daarna was het superzacht, bijzonder! We hebben alleen kunnen zwemmen in de meren omdat de zee vol zit met de welbekende stingers, maar ook met haaien die vlak aan de kust zwemmen..... Ik kwam een Australische jongen tegen met een enorm litteken op zijn rug naar aanleiding van een haaienattack. Hij had de haai uiteindelijk weggejaagd door hem in zn ogen te prikken..
Ik heb de hele dag zo ongeveer gereden, over het strand maar ook door de mulle jungle. We hebben 2 dingoes gezien, waarvan er 1 direct naast mijn raampje liep. Ze zien er zo lief uit!!!
Toen we terug waren in Hervey Bay mocht ik de auto terugrijden naar de loods en een schone auto ophalen, dus nog even weer de bewoonde wereld in geweest mit die wagen.
Naast continu mijn teen tot bloedens aan toe open schoppen aan de straattegels heb ik nog een hele nare hardnekkige eigenschap die jullie waarschijnlijk wel bekend is: mijn spullen kwijtraken. Ik heb rugzak met alle waardevolle spullen laten liggen in onze auto, wat natuurlijk een hoop stress opleverde. Gelukkig heb ik alles weer terug :). We zijn nog even met een groep uit eten geweest en ik heb mijn Zwitserse maatje uit Airlie beach weer gezien.
Gisteren ben ik een dagje in Rainbow beach geweest om ff op te laden en.... ik heb zojuist mijn X mas accomodatie geboekt met het Zwitserse meisje! Een direct aan het strand gelegen double room, superdeluxe (en veel te duur, dus ter compensatie ben ik ook maar even achter werk aan gegaan haha).
Ons plan is een leuke groep verzamelen, overdag surfen, savonds bbq-en en natuurlijk met de kerstmuts op het strand zitten. Klinkt goed, toch? :) Voor de kerst ga ik nog naar Noosa, Brisbane en Gold Coast. Auf wiederhoren!


  • 25 December 2015 - 11:35

    Karin Niers-Lubbers:

    Hoi Iris,

    leuk om zo even te lezen wat je allemaal aan het beleven bent.

    Ik wens je heel veel plezier en hele fijne en gezellige feestdagen.
    En natuurlijk alvast een goed begin van het nieuwe jaar. Gaat daar vast wel lukken.

    ps. heb je de Vitez-kerstgroet nog ontvangen?
    Jouw filmpje was super. Met de kerstmuts op het strand. Geweldig!!
    We zitten er hier ook niet ver vanaf. Ik schat zo ongeveer 12 graden hier op dit moment. Niet normaal toch:)

    Groetjes Karin

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Iris

Actief sinds 13 Sept. 2015
Verslag gelezen: 376
Totaal aantal bezoekers 23986

Voorgaande reizen:

08 Oktober 2017 - 03 December 2017

Zuid-Amerika

15 September 2015 - 15 Juli 2016

Wereldreis 2015

Landen bezocht: