Amsterdam-Lima-Paracas-Huacachina - Reisverslag uit Huacachina, Peru van Iris Heide - WaarBenJij.nu Amsterdam-Lima-Paracas-Huacachina - Reisverslag uit Huacachina, Peru van Iris Heide - WaarBenJij.nu

Amsterdam-Lima-Paracas-Huacachina

Door: Iris

Blijf op de hoogte en volg Iris

13 Oktober 2017 | Peru, Huacachina

Op 8 oktober is onze reis naar Zuid-Amerika begonnen! Samen met mijn collega/vriendin Sandra zal ik een maand door Peru reizen en daarna ga ik nog een maand op avontuur met me myself and the backpack :). Ik heb huiswerk gedaan en wil sowieso Bolivia toevoegen aan de lijst. Daarna denk ik af te dalen naar Patagonië, maar wie weet wordt het Colombia of Uruguay!
We zijn gevlogen via Toronto, met een prachtig uitzicht over Greenland en de meren van Canada. Na een lange vlucht (totaal ongeveer 20 uur incl tussenstop) zijn we geland in Lima, Peru. Aldaar verliep het vinden van vervoer naar ons geboekte hostel gelukkig voorspoedig. We hadden een fijn knus hostel en een kamer voor ons zelf.

De volgende dag hebben we Lima uitgebreid verkend per voet en bus. Lekker gegeten aan de boulevard, waar we meteen maar een beetje ons Spaans hebben bijgespijkerd. Oefenen, overhoren, gieren en brullen en daarna de bestelling opnemen en de rekening vragen in het Spaans.
Verder hebben we oa de Francisco kerk (klooster en kathedraal) bezocht, vlakbij een beroemd plein in Lima. Dit klooster/kathedraal staat bekend om z´n catacomben en opmerkelijke bibliotheek. De bibliotheek herbergt 25000 boeken en je waant je meteen in Harry Potter sfeer. Onder de kerk liggen catacomben. Deze catacomben bevatten naar schatting zo´n 70.000 lichamen, waarvan de meest recente 4 maanden geleden is ondergebracht. Luguber en bizar om al die menselijke resten te zien in ondergrondse tunnels...
Na deze rondleiding hebben we een borrel gehaald in Miraflores, het veilige district van Lima. We zijn in verschillende tentjes geweest en overal werd uitbundig gedanst. We zaten nog maar net en werden door drie mannen gevraagd voor een rondje salsa maar dat durfden we nog niet aan tussen al die latina's :). Het werd een superleuke avond waarin we onze Spaanse wartaal breed hebben kunnen botvieren. Opvallend is dat we vrijwel geen andere westerse reizigers gezien hebben en dat bijna niemand Engels spreekt. De locals observeren je als je langsloopt en kijken verbaasd naar mijn lengte (althans, ik denk dat dat het is hehe).
We hebben de bus geregeld naar Paracas (dit was even uitzoeken want anders dan in Zuid-Oost Azië of Australië wordt het je hier niet in je schoot geworpen) en zijn de volgende ochtend vertrokken.
Zodra je de stad uit rijdt, komt de armoede je tegemoet. Overal zand, desert, sloppenwijken........ een bijzonder contrast met Lima zelf.

Paracas bleek een verrassend mooi plaatsje te zijn. Idyllisch, aan het strand met een fijn sfeertje. Wederom sprak niemand Engels, maar we hebben ons prima gered. We zijn met de speedboot naar Islas Ballestas geweest, waar we pinguïns, zeeleeuwen, vogels en megakrabben gespot hebben. Daarna naar een natuurreservaat, waar we heel dichtbij een zeeleeuw gezwommen hebben, prachtig! In de avonden hebben we lekker gestruind, pizza gegeten en Peru gesupport in hun voetbalstrijd tegen Colombia en een drankje gedaan in een hippietentje waar we uiteindelijk zijn weg gerend vanwege een stelletje weirdo,s :).

Gisteren zijn we aangekomen in Huacachina, een dorpje rondom een oase, midden in de desert. PRACHTIG!!!!!! De oase is omringd met palmbomen en immens hoge zandduinen. De temperatuur ligt hier een heel stuk hoger dan in de vorige plaatsen. Rond zonsondergang hebben we de hoogste zandduin beklommen en zijn hier vanaf gerend met onze hoogtevrees (doodeng) om daarna een frisse duik in de oase te nemen.
Vandaag wagen we ons aan sandboarding tijdens zonsondergang, ik ben benieuwd. Met de nachtbus gaan we door naar Arequipa, waar ik enorm naar uitkijk vanwege de driedaagse hike die we gaan maken door colca canyon en condor vallei.

Tot dusver ervaar ik het reizen hier als meer uitdaging dan in de delen van de wereld waar ik in andere reizen geweest ben. De plaatsjes zijn veel minder gericht op toerisme waardoor je zelf je zaakjes uit moet zoeken en je je soms moet redden met een un poquito Spaans en handen en voeten. Ik vind dit een fijne uitdaging en het geeft me meer het gevoel van een reiziger ipv toerist. Het niet beheersen van de Spaanse taal is wel een beetje een gemis omdat je zo de leuke gesprekjes met locals misloopt. Op de bucketlist dus! Will keep you posted mates!

• 13 Oktober 2017 - 16:44

Rita Maatje:

Mooi verslag. Ik hoop dat jullie een te gekke vakantie hebben. Wel uutkiekn veur al die gekken doar.