Melbourne-Adelaide-Flinders Ranges - Reisverslag uit Adelaide, Australië van Iris Heide - WaarBenJij.nu Melbourne-Adelaide-Flinders Ranges - Reisverslag uit Adelaide, Australië van Iris Heide - WaarBenJij.nu

Melbourne-Adelaide-Flinders Ranges

Door: Iris

Blijf op de hoogte en volg Iris

27 Januari 2016 | Australië, Adelaide

Na mijn avontuur aan de Great ocean rd ben ik meteen door gevlogen naar Adelaide, waar ik papa zou gaan zien. Hij is een maand in Australie vanwege de Tour Down Under (aan het werk met de wielerploeg dus :)). Ik was meteen dezelfde avond nog uitgenodigd voor een etentje met de hele ploeg! We hebben zeer sjiek gegeten in een boathouse aan de Torrens rivier, dat was wel even wat anders dan zo goedkoop mogelijk koken of bbq-en. Het was natuurlijk ook een bijzondere ervaring om papa hier aan de andere kant van de wereld te ontmoeten en aan te schuiven bij een stel beroemde wielren-professionals van BMC. De volgende dag ben ik met pa door de bergen gereden: het uitzicht vanaf mount Lofty bekeken, langs de wijngaarden gereden, een oldtimermuseum en een Duits dorpje (Hahndorf) in de bergen bezocht, erg leuk. De dag erna hebben we de tram naar het strand Glenelg gepakt en daar een wandeling gemaakt en wat gegeten. Een erg mooi strand!! Ondertussen had ik een Noors meisje ontmoet in het hostel en met haar heb ik de stad en de omgeving verkend. De temperatuur in Adelaide is erg hoog, dus we zijn onder elke fontein gestapt om af te koelen en hebben fruitsapjes gekocht op de markt. Adelaide is een stad die door veel backpackers wordt overgeslagen omdat het een beetje bekend staat als saai. Ik vind het een fijne, rustige stad met een relaxt sfeertje en een zeer goede uitvalsbasis voor prachtige dingen in Zuid-Australie waar ik anders niet vanaf zou weten....
20 januari was ik jarig, ik was een beetje bang voor weinig sensatie maar ik besloot om zelf de slingers op te hangen en heb een taart gekocht+ wijn samen met een Duits meisje. We hebben deze op het grote balkon van het hostel genuttigd en ik heb andere mensen aan tafel uitgenodigd om mee te doen. Het werd een supergezellige en multiculturele avond met een grote groep, die tot 4.00 uur s'nachts doorging. Ik heb dus een fantastische verjaardag gehad! Met papa heb ik er natuurlijk ook nog een paar borrels op gedronken, we konden elkaar hier steeds opzoeken als hij vrije momenten had en ik heb ook nog een wielerronde gekeken in de stad. Heel leuk om eens te zien hoe dat gaat en de sfeer was top.
Ondertussen had ik wel weer zin in wat sensatie en heb ik met het Duitse meisje en een Deense een roadtrip gepland naar de Flinders Ranges in de Outback: een 540 miljoen jaar oud landschap die je in een andere wereld doet wanen. We hebben ons flink ingelezen en laten informeren van tevoren. Een goede auto gehuurd, heeeeeel veel water ingeslagen en een flink voedselpakket. De outback is heet, verlaten en vol met dirt roads. Als je autopech hebt in de middle of nowhere moet je dus niet zonder water zitten! De eerste dag reden we 7 uur: via prachtige dorpjes omhoog, waar we af en toe fotostops konden maken. We kwamen bij zonsondergang aan in de Ranges, een prachtig gezicht op de rode rotsen. We hebben gekampeerd op een camping naast Wilpena pound, ik in mijn tentje en de rest in de auto. Het eerste wat we zagen tijdens het koken was een reusachtige, harige spin, wat mijn twee reisgenootjes enorm afschrok. Laat in de avond ging het auto-alarm af want er werd zeer gevreesd voor spinnen in de auto, haha. De volgende dag hebben we een hike gedaan door de valley van Wilpena pound (dat moet je eigenlijk even googlen). Omgeven door rotsachtige bergen, vol kleuren en echt alleen maar wonderlijk landschap...... ONGELOOFLIJK MOOI. Kangaroos springen hier in grote getale rond, helaas ligt er ook elke 10 meter wel een dode langs de weg... Tijdens onze wandelingen hebben we er honderden gezien. Daarentegen haast geen mensen/auto's etc....We hebben de rest van de dag gereden en gigantisch genoten van het prachtige uitzicht. Ook zagen we wilde emoes oversteken en rondrennen op de vlaktes.... We hebben 'wild' gekampeerd in Brachina Gorge, een adembenemend mooi stuk in de bergen. Dit was toch wel spannend te noemen, want al uren geen mens meer gezien, een flinke dirt road verder en met ons drietjes daar tussen de kangaroos. Detail: er is totaal geen telefonisch bereik in de outback...We realiseerden ons dit, maar oooooooooh wat was het een avontuur!!!!!!!!!!!!!!! Eerlijk is eerlijk, bij elke windvlaag of schaduw op mijn tentje schrok ik wakker en 1 keer dacht ik voetstappen te horen.. Super spannende en onvergetelijke ervaring. Een nadeel van dit gebied zijn de vele stalkende vliegen die met zn 20en proberen om in je neus, ogen, mond of oren te kruipen. Helemaal gek werden we ervan! De volgende dag zijn we vroeg op gestaan voor een hike van 3 uur door Brachina (Yuluna hike). Heel erg mooi, alleen fotos kunnen dit beschrijven....Het gevoel om zo midden in de natuur te zijn die zo puur en in zn waarde gelaten is, was echt uniek. We vonden veel resten van kangaroos, waaronder een schedel met tanden. Wel wat bang om te verdwalen zonder enige kans op overleving ;). De rest van de dag weer gereden en einde van de middag aangekomen op een mooie camping. We hebben hier nog even lekker gerelaxed in het zwembad en het restaurantje. Daarna een goede nacht gehad en de volgende ochtend vroeg vertrokken, terug naar Adelaide, waar ik nog een laatste borrel met papa deed.
De dag na aankomst was het Australian Day: een nationale feestdag mbt de aankomst van de britten in australie. Ik ben met mijn roomies naar een festival in het park geweest, waar een concert en vuurwerk was: PRACHTIG en wat een sfeertje!!! Aan de ene kant typisch australisch en aan de andere kant zo multi-cultureel: aziaten van overal in eigen tradiotionele kleding en ja, zelfs de aboriginals vierden mee. Ik heb ze hier voor het eerst veel gezien.
Ik heb inmiddels een baan gevonden op kangaroo island, waar ik de tweede week van februari ga starten. Voor die tijd doe ik nog 1 roadtripje met mezelf en daarna kan het werkende leven beginnen............. Tot snel!

  • 27 Januari 2016 - 06:48

    Marcel Scheepmaker:

    Wouw wat een mooi verhaal Iris. Geniet er nog maar lekker van van al het moois daar.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Iris

Actief sinds 13 Sept. 2015
Verslag gelezen: 286
Totaal aantal bezoekers 24006

Voorgaande reizen:

08 Oktober 2017 - 03 December 2017

Zuid-Amerika

15 September 2015 - 15 Juli 2016

Wereldreis 2015

Landen bezocht: