Puerto Maldonado & de Amazone - Reisverslag uit Puerto Maldonado, Peru van Iris Heide - WaarBenJij.nu Puerto Maldonado & de Amazone - Reisverslag uit Puerto Maldonado, Peru van Iris Heide - WaarBenJij.nu

Puerto Maldonado & de Amazone

Door: Iris

Blijf op de hoogte en volg Iris

04 November 2017 | Peru, Puerto Maldonado

Na onze mooie week in Cusco stond er nog een hoogtepunt op de planning: de jungle in!!!! Dit is tevens het laatste stukje dat Sandra en ik samen reizen.
We hadden geboekt bij een travelagent in Cusco, echter bleek het hier allemaal wat chaotisch te verlopen. We werden op de nachtbus naar Puerto Maldonado gezet en hadden geen idee hoe het verder zou verlopen daar. De taalbarriere speelde ook een rol, want de agent zei 'si' op alles wat hij niet begreep.
De nachrit verliep niet minder chaotisch: de hele nacht stopte de bus op vreemde plekken en er liepen mensen in en uit die vanalles wilden verkopen, de bagageruimte ging steeds open en mensen liepen te schreeuwen. Als je dan toch een beetje in slaap gedommeld was, schrok je wild wakker van een hoge drempel waar de bus overheen knalde. Geen oog dicht gedaan dus!
Eenmaal in Puerto Maldonado (het voorstadje van de junge) werden we gelukkig opgepikt. Van het sfeertje daar kreeg ik meteen Azie flashbacks.... de hitte, de tuktuks, 5 mensen op 1 motor of scooter enz. We hebben hier luiaards in de bomen gezien.

Nadat de financien geregeld waren met de agent in Cusco gingen we op de boot naar Amazonegebied!!
In de jungle aangekomen moesten we ongeveer 3 km lopen naar het meer (Lago Sandoval) waaraan onze lodge gelegen was. Ik was heel blij verrast, een prachtige locatie midden in de jungle. In het meer leven oa kaaimannen, otters, anaconda's, schilpadden, piranha's en vele andere vissoorten. Het meer is omringd met jungle waar je allerlei vogelsoorten vindt (waaronder papegaaien), verschillende soorten apen en met heel veel geluk een puma of tapir. Daarnaast tarantula's en meeeeega grote insecten zoals reuzenmieren, reuzenbijen, krekelachtigen en prachtige reuzenvlinders.
Op de eerste dag was er de mogelijkheid om je eigen diner te vangen (piranha's), deze heb ik maar even overgeslagen als vegetarier. Tussen de lodge en het meer slingerden de cappuchino aapjes door de bomen, echt prachtig om te zien. Tijdens de nightwalk heb ik mn eerste tarantula van heel dichtbij gezien, ook weer erg gaaf.

De volgende dag hebben we vroeg in de ochtend een flinke tropische regenbui ervaren en in de middag zijn we met de kano over het meer gevaren. Daar kwamen we de enige otterfamilie tegen (bestaande uit 8) die aan het spelen en vangen was. De ene na de andere piranha ging eraan! In stilte zijn we rond blijven dobberen op zoek naar nog meer wildlife. We waren de enige toeristen! Toen de avond viel hebben we meerdere kaaimannen gezien van dichtbij en gehoord hoe de dieren wakker worden. Overdag is het redelijk rustig omdat de meeste dieren slapen. In de avond worden ze actief en hoor je ontzettend veel geluiden (insecten maar ook brulapen etc), zo prachtig!
Onze gids begreep precies hoe hij ons de ultieme ervaring kon geven.. In stilte varen, de dieren respecteren, geen dingen forceren en uitlokken, zijn kennis delen en ons allerlei planten laten proeven tijdens wandelingen. Voor werkelijk alles is wel iets: sommige planten smaken bijvoorbeeld ook echt naar pijnstillers en er is zelfs een antigif voor slangenbeten te vinden. Je moet t maar net weten!
We hebben ook nog even als Jane rondgeslingerd op een natuurlijke swing.
De volgende dag stonden we om 04.00 naast ons bed om naar papegaaiengebied te gaan. We hebben meerdere gespot, heel gaaf om deze in het wild te zien. Verder hebben we nog een modderbad genomen, gezwommen in het meer (tussen al die gekke beesten inderdaad) en de zonsondergang gezien vanuit een uitzichtpunt bij een andere lodge.
Op de laatste dag zijn we naar een andere apenfamilie geweest en een native family. Het eerste was geweldig, het tweede was een domper vanwege de toeristische opzet.

Voldaan en een paar mooie foto's later stapten we op de boot terug naar Puerto maldonado. We hebben daar geluncht en nog een beetje geshopt. Onze nachtbussen vertrokken om 19.00 uur. Die van Sandra via Cuscu naar Nazca en dan naar Lima om naar huis te vliegen. Die van mij via Puno naar La Paz, Bolivia. Dit was voor ons dus ook het moment van afscheid nemen!

Inmiddels ben ik aangekomen in Puno, waar ik tot vanmiddag moet wachten op de bus naar Bolivia. Ik heb een lange wandeling langs het titicacameer en de stad gemaakt. Onderweg in de bus trof ik een aardige local die me door de chaos van de busbestuurders heen hielp met zijn piepkleine beetje Engels en mijn piepkleine beetje Spaans (uitstappen en dan weer niet, overstappen op een kleine bus etc.) Hij heeft zelfs nog wat lokale muziek op mijn mp4 gezet.

Reizen is het mooiste als je diep de natuur in gaat als je het mij vraagt.
Ik moet echter wel zeggen dat ik na twee weken back to basic en into the wild stiekem wel uitkijk naar een beetje civilisatie! Ik heb zin in een warme douche, shampoo, schone kleren en een geciviliseerde wc haha.
In La Paz wacht daarom voor de verandering een hotelletje op me, waar ik lekker even mijn vervolplan als soloreiziger kan concretiseren.
Keep you updated!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Iris

Actief sinds 13 Sept. 2015
Verslag gelezen: 313
Totaal aantal bezoekers 24022

Voorgaande reizen:

08 Oktober 2017 - 03 December 2017

Zuid-Amerika

15 September 2015 - 15 Juli 2016

Wereldreis 2015

Landen bezocht: