HCM-Mui Ne - Reisverslag uit Mui Ne, Vietnam van Iris Heide - WaarBenJij.nu HCM-Mui Ne - Reisverslag uit Mui Ne, Vietnam van Iris Heide - WaarBenJij.nu

HCM-Mui Ne

Door: Iris

Blijf op de hoogte en volg Iris

03 Oktober 2015 | Vietnam, Mui Ne

29-9
Het tunnelcomplex van Cu Chi is een immens netwerk van ondergrondse tunnels in Vietnam. Het complex is onderdeel van een nog groter tunnelnetwerk dat vrijwel onder het gehele land doorloopt en werd gebruikt tijdens de Vietnamoorlog. Ik ben mee geweest met een tour, waarbij ik zelf ook door de tunnels gekropen ben: een enorm claustrofobische ervaring!! Het is donker, ik paste er maar net in en weinig zuurstof. Ik heb nadien nog wel een uur lopen zweten haha. De originele tunnels zijn uiteraard alleen voor aziatisch formaat, de amerikanen pasten er toendertijd ook niet in. Verder hebben we wat vallen bekeken (en ik dacht nog wel dat de aziaten zo lief waren) en aansluitend ben ik naar het warmuseum geweest, natuurlijk erg indrukwekkend en een mooi museum.
s'Avonds ben ik met 2 canadezen, een engelsman en amerikanen wezen eten: streetfood in district 1. Daarna hebben we in backpackersstyle Saigon-bier ingeslagen in de supermarkt en zijn we naar het eco-hostel gegaan: 8e verdieping ROOFTOP PARTY! Geweldig uitzicht over de hele stad en binnen no time sloten meer mensen aan. Ik kwam aan de praat met een andere Amerikaan, wat eerst hartstikke gezellig was. Naarmate hij meer alcohol op kreeg ging hij vervelende discussies aan met de rest. Op een gegeven moment had hij een engelse zo boos dat zij bier in zijn gezicht smeet. Hij deed hetzelfde terug en stompte haar in het gezicht.. Fight on the rooftop!! We zijn met zn 8-en weggegaan en hebben de Amerikaan achtergelaten. Iemand had een adres van een goede club en daar zijn we tot sluitingstijd wezen dansen. Bij terugkomst in het hostel had een dronken grapjas de hele vloer en wat bedden eronder gepist, niceee!Al met al had ik nog 2 uur om te slapen dus dat ben ik maar gewoon gaan doen (op een schoon bed).
30-9
Wederom na een kort nachtje de bus in. Tot mijn verrassing een ligbus :). De route schijnt een mooie te zijn, maar daar heb ik helaas niets van meegekregen, te moe (soms moet je keuzes maken ;) ).
Hoewel ik HCM niet had willen missen was ik er na 2 dagen eigenlijk ook wel weer klaar mee. Er wonen meer dan 10 miljoen mensen, 6 miljoen scooters en er gebeuren 3 dodelijke ongelukken per dag: CHAOS. Aangekomen in Mui Ne ben ik lekker gaan relaxen in het zwembad van het mooie hostel 'backpackers village'.
1-10
Mui Ne is een opmerkielijk rustig plaatsje (zeker als je van HCM komt) voor de schoonheid die het heeft. Het is 1 van de beste surfsports van Azie. Ik heb een scooter gehuurd en ben op verkenning gegaan. 5 km van het hostel vond ik een supermooi strand en guess what.. ik was er helemaal alleen!!!! Die kans kon ik niet voorbij laten gaan, ben er de halve dag gebleven om heeeeeerlijk te zwemmen en bakken (uiteraard met als resultaat dat ik lekker verbrand ben). Vervolgens ben ik op zoek gegaan naar de 'red dunes' ( waar Mui Ne bekend om staat) en heb ze gevonden, supermooi. Ik hoorde over de tours dat het er veel te druk was voor mooie foto's, maar de tours gaan op vaste tijdstippen. Was een goede keus om op eigen houtje te gaan, want nu was het er rustig. Onderweg kwam ik nog langs een drijvend vissersdorpje. s'Avonds zijn we met zn 8-en wezen eten en daarna op stap geweest in Joe's bar. Het kwam neer op poolen, drankjes doen op de relaxbank en socializen met andere backpackers, gezellig dus. Ik heb besloten om nog een nachtje hier te blijven...
2-10
Was echt een GEWELDIGE dag.
Ik heb eerst ff uitgeslapen en lekker rustig ontbeten aan het zwembad. Mijn nieuwe Australische roommate wilde graag de omgeving verkennen en ik heb m uitgenodigd mee te gaan op de scooter. We zijn wederom op het strand beland, hartstikke gezellig. Het was een hete dag dus ik heb nog even wat baantjes getrokken in het zwembad. Rond 2 uur wilde ik op pad met mijn scooter naar de ' White dunes'. Ik wist echter dat deze route wat ingewikkelder was en kwam precies optijd mensen tegen die er ook naartoe gingen. Een stel (5) wilde Amerikanen en Australiers die motoren hadden gekocht in HCM. Na een kilometertje of drie crashte de eerste motor al. Hij heeft m laten staan en is bij zn maat achterop gesprongen. We reden een PRACHTIGE kustroute, echt ongelooflijk mooi. Een beetje bergachtig, de zee in de verte aan de rechterkant, mooie natuur links en rechts en af en toe loslopende koeien en geiten. Voor mij een stelletje losgeslagen typische Amerikanen. Toen de achteropzittenden midden in een watergevecht zaten, werden we niet al te vriendelijk gestopt door de politie. Shit, dit was dus het moment waar ik al voor gewaarschuwd was..
De Amerikanen kregen meteen flink op hun donder over het niet dragen van een helm. We werden gevraagd naar ons rijbewijs en ik was de enige die door mocht rijden. Uhh moest, want ik werd net zo hard en onvriendelijk weer weggestuurd als dat ik gestopt was. Ik heb op een afstandje staan opwachten. De anderen moesten eigenlijk hun motoren inleveren, maar hebben de politie (corrupt als ze zijn) kunnen omkopen met een miljoen dong. Weer verder dus! Bij de white dunes hebben we met quads door de woestijn gescheurd. Sommige afdalingen waren zo steil dat ik best bang was en stiekem geremd ipv gegast heb :). De aziaten waren hier ook helemaal wild en zwaaiden enthosuiast omdat ik zelf reed.
Na wat mooie foto's (de wind zorgt voor prachtige sculpturen in het zand) was de tijd alweer op en zijn we weer teruggereden. Het duurde even voordat we opweg waren, want wederom problemen met 1 van de motoren (ik ben benieuwd of ze het noorden van Vietnam gaan halen met deze chinese ramp-apparaten). Ik heb echt enorm genoten van de route. Zelf even een lekkere tahoe-hap naar binnen gewerkt en toen niks meer gedaan, was moe!
Vandaag vervolgt mijn reis naar Da Lat, waar al mensen zijn die ik eerder ontmoet heb.
*ik heb geprobeerd fotos up te loaden, maar niet gelukt... nog even geduld dus!*

  • 03 Oktober 2015 - 07:34

    Janny Van Der Laan:

    Wat een prachtig verhaal weer! Vooral nu ik weet dat het goed afgelopen is:). Fijn dat je ons mee laat genieten. Dikke kus!

  • 05 Oktober 2015 - 12:39

    Anouk :

    Zeg doe jij wel voorzichtig:p

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Iris

Actief sinds 13 Sept. 2015
Verslag gelezen: 282
Totaal aantal bezoekers 24048

Voorgaande reizen:

08 Oktober 2017 - 03 December 2017

Zuid-Amerika

15 September 2015 - 15 Juli 2016

Wereldreis 2015

Landen bezocht: