Hanoi- Sapa - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Iris Heide - WaarBenJij.nu Hanoi- Sapa - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Iris Heide - WaarBenJij.nu

Hanoi- Sapa

Door: Iris

Blijf op de hoogte en volg Iris

21 Oktober 2015 | Vietnam, Hanoi

20-10
Laura en ik kwamen met de nachtbus aan in Sapa. Ik had as usual weer geen oog dicht gedaan in de te krappe bus. De bestuurder trapte steeds op de rem en bleef maar toeteren en maakte veel stops. Inmiddels ben ik volledig op de hoogte van alle verkeersregels, namelijk: het grootste voertuig heeft voorrang en als iemand voor je rijdt of je gaat de bocht om, dan toeter je als een malle. Als er niets aan de hand is dan trap je op de rem en als je moe bent rook je een peukie uit het raam :). We werden afgezet bij een hotel, waar we ontbeten en ons klaarmaakten voor de trekking: 12 km door de bergen met het prachtige uitzicht op de rijstvelden van Sapa! We hadden wederom geluk met het weer! Om je een beeld te vormen van Sapa, zou je het eigenlijk even moeten googlen. Sapa is een klein dorp met zo'n 7000 inwoners; verschillende minderheidsgroepen. Het ligt in een prachtig bergachtig natuurgebied in de provincie Lao Cai in het uiterste noorden van Vietnam, dicht tegen de Chinese grens aan. Je zou er dagenlang kunnen wandelen. Met onze trekking liepen mensen uit de kleine dorpjes mee: H'mong bevolking, traditioneel gekleed. Hoewel het rijst ongeveer een maand geleden geknipt is, en het landschap dus niet meer zo geel als op google, was het toch behoorlijk indrukwekkend en uniek om te zien. Bovendien groeide er vanalles in de natuur, waaronder mooie bloemen maar ook medicijnen tegen hoofdpijn (blaadjes ;)) en allerlei planten waar de H'mong people prachtige souvenirs van maakten. Onderweg zagen we een vrouw met flinke rode strepen op haar keel en vlak daarna nog 1. Het bleek een middel om koorts/griep uit het lichaam te laten verdwijnen... De strepen worden gemaakt door lang en hard aan de huid te trekken. De wandeling was vrij pittig (veel berg op en af door smalle glibbere paadjes) maar gelukkig hielden we zo nu en dan een stop om het mooie uitzicht in ons op te nemen. We sliepen in een homestay.... midden in de bergen bij locals thuis. Na het eten was ik er weer een beetje bij en hebben we een superleuke avond gehad met een duits stel en 3 jongens uit Maleisie/Hong Kong. Ze hadden 6 jaar in Australie gewoond en waren 'supercool', slim en modern. Ze grepen deze kans aan om een jointje te roken en daarbij kwam ook de ricewine op tafel... En ik dacht dat tequilla vies was!
We zaten buiten op het terras van de homestay, in de bergen en deden verschillende drankspelletjes. Grappig dat bijvoorbeeld hagelslag niet bekend is, maar alle drankspelletjes internationaal. Een beetje onder invloed en supertevreden lagen we al rond 22.30 uur in bed!
21-10
Wederom was het een bijzonder gevoel om op te staan.. Dit keer midden in sapa! Na een stuk of 4 pannenkoeken met banaan en honing konden we er weer tegen aan. Vandaag was ongeveer 7 km en de route was prachtig. Tussen bamboebossen en over een waterval. Echter in mijn geval wel met spierpijn van de dag ervoor. Ik werd bij de steile afdalingen gezellig aan de hand genomen door een H'mong.....een rimpelig traditioneel vrouwtje op slippertjes.. Het mooie aan sapa is dat naast de natuur deze minderheden centraal staan tijdens de trekking. Ze lopen met je mee en je krijgt de kans om ze te leren kennen. Echter, de bestemming is inmiddels zo populair dat de mensen alle kansen grijpen om hun kleurrijke kleding en assecoires aan je te verkopen. Ze storten zich tijdens de lunch als een plaag op je en je komt er niet snel meer vanaf. Dat gaat ten koste van het autenthieke gevoel, maar was wel weer een mooie aanleiding voor een nieuw spelletje.... wie reageert moet drinken ;).
Eind van de middag ben ik met de bus terug gegaan naar Hanoi. Ik ga morgen nog een dag de stad bekijken en vrijdag gaat mijn vlucht naar Laos. Vanwege verhalen over de 'road of hell' met de bus, heb ik besloten om dit keer te vliegen naar Vientiane.
22-10 heb ik overdag lekker geslenterd en het ethnology museum bezocht, waar allerlei volksstammen en hun levenswijzen te bezichtigen waren. s'avonds ben ik met een duits meisje wezen eten aan het meer in Hanoi. Een prachtige uitzicht-plek met heerlijk eten en een interessant gesprek.

• 22 Oktober 2015 - 21:44

Gaby:

Wat ik zo mooi vind aan jouw reisverslagen is, dat je eerst de foto's plaatst op Fb, en daarna hier je reisverslag. Zo kun je, terwijl je leest, je een goed beeld vormen van de steden, dorpen en je belevenissen. Het is wél giga K.. dat al je belangrijke documenten gerold zijn en dat je zoveel moeite moet doen om alles weer in goede banen te leiden. Ik denk dat je je behoorlijk machteloos voelt door de taalbarrière. Maar jou kennende heb je het hele gebeuren al weer naast je neer gelegd en geniet je weer met volle teugen van je grote avontuur. Lieve groetjes van ons