Vientiane-Vang vieng-Luang Prabang - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Iris Heide - WaarBenJij.nu Vientiane-Vang vieng-Luang Prabang - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Iris Heide - WaarBenJij.nu

Vientiane-Vang vieng-Luang Prabang

Blijf op de hoogte en volg Iris

03 November 2015 | Laos, Luang Prabang

29-10 kwam ik (weer) aan in Vangvieng, deze keer in een guesthouse met een private room en een belachelijk mooi uitzicht. De route van Vientiane naar Vang Vieng + de omgeving hier riepen meteen plannen op om op ontdekkingstocht te gaan. Het was echter al einde van de middag toen ik aan kwam, dus heb maar even rondgewandeld en wat gegeten tussen de ladyboys.. Het stadje Vang Vieng op zich is niet zo bijzonder als je het mij vraagt. Erg toeristisch en de backpackers die ik zie zijn er een beetje 'layed back' (of gewoon lui ;)). De temperatuur is behoorlijk hoog en tijdens het rondwandelen zie je in bijna elk restaurantje/guesthouse mensen liggen op de relaxbankjes aan een tafel. Er worden series als friends afgespeeld en er is uiteraard genoeg te eten.
30-10 heb ik een scooter gehuurd en ben op pad gegaan. Eerst een stuk van de route naar Vientiane, daarna rondom Vang Vieng. Ik heb een waterval bekeken en de blue Lagoon, in beide gevallen gold eigenlijk dat de route adembenemend was en het doel 'prima te doen'. Laos is echt 1 van de mooiste landen waar ik ooit geweest ben qua natuur. Alles is zo felgroen, afgewisseld met gele rijstvelden, watertjes en bergen. Over de wegen zullen we het maar niet hebben ;). Het was heerlijk om rond te touren, ik ben flink verkleurd zonder het al te warm te hebben gehad!
Toen ik de scooter terugbracht naar zijn baas, trof ik niemand minder dan Laura en haar zus, die met fruitshakes naar friends aan het kijken waren. Ik schoof aan en we hebben lekker relaxed (of layedback/lui ;)) zitten kletsen. Daarna pizza gegeten en naar Sakura bar (beroemd en berucht in town) gegaan. Leuke sfeer en westerse muziek! We kwamen daar met koreaanse meiden aan de praat en die waren erg nieuwsgierig naar de lachgasballonnen.. Met zn allen proberen dan maar. Ik wist niet dat dat zo heftig was, ik lag echt helemaal in een deuk en kon er moeilijk weer uitkomen!
31-10 trof ik een Duits meisje bij mn hotel die Laura en ik al eerder ontmoet hadden in Hoi An. We hebben samen ontbeten met uitzicht op de rivier en zijn daarna met zn vieren gaan TUBEN. Dit is de hoofdactiviteit die in vang vieng wordt aangeboden; je drijft op een grote band op de rivier en kan stops maken bij diverse barretjes onderweg. In het verleden zijn hierbij een heleboel backpackers overleden, tegenwoordig zijn de omstandigheden veiliger. We hadden alle 4 dezelfde missie; we kwamen hier niet om te zuipen (was het ook veeeel te warm voor overdag) en gingen gewoon voor het tuben en de omgeving! Echter bij de eerste bar ging er iets mis met die missie. De sfeer was erg goed, er werd goede muziek gedraaid en er werd ons op het hart gedrukt dat het echt leuker was om met de hele groep te vertrekken. Dan maar een vodka-fruitshake om de tijd te doden ;). We zijn alsnog met een kleiner groepjes vertrokken. Heerlijk om lekker op de rivier te dobberen, genietend van het mooie uitzicht!!! Bij de eerste stop/bar was het heel gezellig en bij de tweede nog gezelliger. Inmiddels werd het donker en leek het ons verstandig om verder te tuben. We hadden geen flauw idee hoever het was en de rivier was best sterk... Eigenlijk een gevaarlijke situatie, want iedereen komt onder invloed uit de barretjes en drijft dan in een band over de donkere en stromende rivier. Gelukkig werden we al vrij snel opgepikt door een bootje en werden we veilig thuis afgezet. We hebben even uitgerust en daarna met zn 3-en wat gegeten.
1-10 ben ik samen met het Duitse meisje naar Luang Prabang vertrokken. Luang Prabang is een van de best bewaarde steden van Azië. In de hele stad zijn oude gebouwen en tempels die bijna allemaal nog authentiek en in goede staat zijn. Hierdoor is Luang Prabang door UNESCO uitgeroepen tot World Heritage site. In en rondom de stad leven bijzonder veel monniken. Vanwege de vele tempels in Luang Prabang waar de monniken wonen en studeren, krijgt de stad automatisch een relaxte sfeer, wat ik nog steeds een belangrijk verschil vind met Vietnam: het is stiller en rustiger. Tijdens onze eerste wandeling kreeg ik direct een goed gevoel bij deze stad. We hebben voor 10.000 kip (=1,10 euro) superlekker gegeten op een vegan markt; een buffet met allerlei veganistische gerechten: make my day! Je kunt opscheppen, zij warmen het op en je eet op straat aan een grote tafel, waardoor je met allerlei nationaliteiten aan de praat komt. Ik zag later dat er nog veel meer veganistische/vegetarische marktkraampjes en restaurantjes waren. We hebben nog even lekker rondgewandeld over de nightmarket en daarna de utopia bar bezocht: een hele mooie bar met relaxte muziek en ligbankjes. Geen feesttent maar meer een soort lounge.
2-10 zijn we om 05.00 opgestaan om de 'alms giving ceremony' bij te wonen. Bij zonsopgang vertrekken de monniken uit hun verschillende tempels om hun (enige) maal van de dag te halen. De lokale bevolking geeft hen eten: zij knielen/zijn lager dan de monniken en maken geen oogcontact, zoals de traditie voorschrijft. Het is een dagelijks ritueel en was interessant om bij te wonen. Daarna hebben we samen ontbeten en ben ik mijn eigen weg gegaan, de duitse vertrok. Ik heb eerst de Tad Sea waterval en daarna de Kuang Si Falls bezocht, die allebei vreselijk mooi waren om te zien. Bij de Tad Sea was ik de eerste en enige toerist en heb ik gezien hoe het personeel de olifanten ging wassen in de waterval. Ik heb zelf ook nog even een frisse duik genomen. De Kuang Si Falls waren echt te mooi om te omschrijven. Je loopt eerst langs een berenopvang, waar verschillende beren een fijner leven hebben gekregen nadat ze jarenlang opgesloten zaten in een kooi of daarvoor in gevangenschap genomen waren. De waterval is ontzettend groot en je maakt een hele mooie wandeling langs de verschillende delen ervan. Het water is zo helder en de omgeving zo mooi. Er vlogen resuachtige vlinders rond. Terug in het hostel zei iemand zelfs dat hij het nog mooier vond dan de Niagara Falls.... Onderweg terug werd me weer eens wiet aangeboden. Ik heb hier inmiddels meer wiet gezien en gehoord dan ooit in NL. Het is aan de orde van de dag, locals en toeristen roken en eten het (in restaurants zijn ook happy pizza's, omelettes etc te koop). Het schijnt niet echt illegaal te zijn, de politie weet zelfs wie de dealers zijn (maar dit is ook meteen een middel om erachter te komen wie het koopt). Een groot deel van de backpackers blowt bij hostels. Ik was eerst ontzettend verbaasd, want ik dacht dat NL hierin uniek was.. Niet dus! Ik heb nog even door het stadje gelopen en een massage van een uur genomen. Grappig is dat er overal teksten en bordjes (tevens verkeersborden) in het Engels te vinden zijn, vol spelfouten. Het heeft zo z'n charme vind ik.
Ik heb nog een aantal dingen die ik graag wil zien hier, tevens moet ik in Luang Prabang blijven tot mijn creditcard ed er zijn.. Die zijn 12 dagen geleden opgestuurd dus ik hoop dat het niet te lang meer gaat duren. Mijn plan is namelijk om de Gibbon Experience te gaan doen in Huay Xai... Op 700 meter hoogte tussen de apen in een boomhut slapen, ziplinen en trekken in de jungle. Huay Xai ligt 5 minuten van de Thaise grens, ik wil daarna graag nog een paar daagjes in Pai (Thailand) doorbrengen omdat ik er zulke fantastische verhalen over gehoord heb. Hopelijk gaat t allemaal lukken :).

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Iris

Actief sinds 13 Sept. 2015
Verslag gelezen: 243
Totaal aantal bezoekers 24051

Voorgaande reizen:

08 Oktober 2017 - 03 December 2017

Zuid-Amerika

15 September 2015 - 15 Juli 2016

Wereldreis 2015

Landen bezocht: