Melbourne- Great Ocean road& Grampians - Reisverslag uit Grampians, Australië van Iris Heide - WaarBenJij.nu Melbourne- Great Ocean road& Grampians - Reisverslag uit Grampians, Australië van Iris Heide - WaarBenJij.nu

Melbourne- Great Ocean road& Grampians

Door: Iris

Blijf op de hoogte en volg Iris

18 Januari 2016 | Australië, Grampians

Zondagochtend ben ik zachtjes mijn penthouse uitgeslopen... Het avontuur was begonnen.... met 3 (te) gekke mensen op roadtrip. Goed voorbereid als we waren vertrokken we met 1 auto, 1 tent, een paar slaapzakken (maar natuurlijk wel genoeg voedsel en muziek) vanuit Melbourne. De stemming zat er vanaf het eerste moment al goed in, iedereen had er superveel zin in. Na een poosje rijden kwamen we aan bij de start van de Great Ocean rd. De weg is pas net weer geopend in verband met de bosbranden die er geweest zijn. Overal waren borden te zien met hoe hoog de fire-rate was voor dat moment/die dag. Dit was dagelijks behoorlijk hoog. Op sommige stukken konden we duidelijk de schade zien; zwarte bomen en uitgedroogde gebieden. We hebben wilde koala's gezien en de route langs de kust was uiteraard prachtig...... Omdat we later vertrokken zijn dan gepland, moesten we vrij snel op zoek naar een kampeerplek. We hebben een mooie gevonden aan het water, maar meteen bij het opzetten van de tent (waar we heuswel met 2 mensen in zouden passen) hebben we ons rotgelachen... het was net een klein grafkistje. Ik besloot onder de sterrenhemel (die echt ongelooflijk breed en fel was) te gaan slapen met mijn luchtbedje. We hebben geproost met wat goon en lagen gezellig met zn 4en op mijn luchtbed naar de sterren te kijken.. Ik was voor alledrie mijn travelmates het kussen en vreesde al dat iedereen in slaap zou vallen, dat gebeurde ook langzaam maar zeker. Toen ik naar de wc moest, zijn 2 maatjes in de auto gaan slapen en Christoph in zijn tent. Ik heb een enigszins koude nacht gehad met een klein beetje vrees voor al de wandelende Australische gifmonsters, maar wat heb ik genoten.. It's an experience!!!
De volgende dag hebben we de 12 (in werkelijk 7) apostles gezien, london bridge en alle andere hoogtepunten van de great ocean road. Helemaal fantastisch en dat leverde een hoop fotosessies op. We hebben erg veel lol gehad samen, iedereen klikte goed met elkaar en ik ben gewoon een enorme fan van Luke haha. Ik kreeg naar aanleiding van de foto's veel vragen, maar Luke is gewoon mijn knuffelige maatje, no worries! s'avonds hebben we (net als de eerste dag) een openbare bbq opgezocht en gezellig gegeten. Het schemerde al en we hebben honderden kangaroes uit de bossen zien springen en voor ons op de weg zien huppelen... ZO BIJZONDER!! We besloten niet al te ver meer te rijden gezien de kans om er 1 te raken met de auto en belandden op een verlaten campingterrein.... Er was helemaal niemand, middle of nowhere. Ik kon mijn geluk niet op en heb mn luchtbed op een sportveld gegooid. NOG MEER STERREN!! Christoph was jaloers op het feit dat ik kon vertellen dat ik meerdere vallende sterren gezien had de eerste nacht en heeft me gezelschap gehouden. We hebben eerst weer met zn vieren liggen knuffelen op mijn matrasje :). Wederom een beetje koude nacht, maar echt onvergetelijk. Soms deed ik mn ogen even open, besefte ik waar ik was of zag ik precies op dat moment een vallende ster.. Het waren er zoooveel! Geluksmomentjes alom!!!!! De volgende dag zijn we naar de Grampians gereden. Het grote Nationale park The Grampians omvat zandsteengebergte en is een prachtig uitgestrekt gebied. We zijn naar het visitorcenter gereden om wat adviezen over hikes te vragen (als je namelijk alles wilt zien ben je 2 weken onderweg) en kregen goed advies. Het was ongelooflijk heet dus we kozen voor de eerste dag een niet al te zware route en hebben eerst wat mooie petjes gekocht om de hitte te doorstaan. Onderweg kwamen we bij een indrukwekkende waterval, waar we een verfrissende duik genomen hebben. Op de camping konden we niet douchen, maar er gaat natuurlijk ook niets boven douchen in een waterval :). Daarnaast hebben we prachtige uitkijkpunten gezien en stiekem natuurlijk wat living-on-the-edge fotos vanaf de rotsen gemaakt. We vervolgden de mooie wandeling en daarna hebben we gegeten in een dorpje. Vervolgens spotten we een kangaroo en wisten we niet hoe gehaast maar toch subtiel we erheen moesten bewegen. De kangaroo sprong steeds net te vroeg weg voor de foto, maar toen we m volgden kwamen we uit op een veld met tientallen wilde kangaroos. Ongelooflijk, wat bijzonder. We hebben nog een mooi tijdje op het veldje rondgehangen en op een gegeven moment konden we foto's en selfies met ze maken. Selfie met een kangaroo, de meeste toeristen doen het in een zoo, maar voor mij is het in het wild en anders niet! Heb erg genoten van dit momentje! Hierna zijn we met de auto de bergen weer in gereden en vonden we de perfecte kampeerplek: midden in het bos en ruimte om een vuurtje te maken.. Luke wilde dit zo graag dat hij de vorige dag al hout verzameld had... We maakten 2 deals: we bleven niet nuchter vanavond, maar we gingen wel vroeg opstaan voor de 4 urige hike van de volgende dag.. De goon vloeide rijkelijk en het vuurtje maakte zo'n supergoed sfeertje daar midden in het bos in de bergen...... We hadden een mooi muziekje op en waren compleet onbereikbaar voor de rest van de wereld. Zoooo gezellig. Alle gekke momenten zijn op de film gezet, dus daar zal ik nog lang aan herinnerd worden ;). Naast het dovende knisperende vuurtje ben ik met Luke en Christoph buiten in slaap gevallen. Eva durfde de spinnen toch nog niet aan :). De volgende ochtend maakte een hele blije Christoph ons wakker en maakte een brakke aftermovie... (heel grappig achteraf). We moesten en zouden die hike gaan doen vroeg in de ochtend want dan was het nog te doen met de temperatuur. De hike was verschrikkelijk. 43 graden, een paar nachten slecht geslapen en de eerste 2 uur alleen maar bergopwaarts. Luke en ik liepen samen en moesten elkaar er mentaal doorheen schoppen haha. Op de top was het uitzicht prachtig, maar ik genoot er een beetje halfjes van want ik was stuk van het lopen in de brandende hitte. De terugweg was een stuk aangenamer, bergafwaarts, mooiere route (steeds over de rotsen zelf en er tussendoor ipv trappen) en inmiddels was mijn ergste ochtendstruggle voorbij. We hebben in dit stuk vooral veel lol gehad. Toen we beneden waren bood Christoph aan om de auto te halen en konden wij even verkoeling zoeken onder een boom. Geplaagd door tientallen vervelende vliegen die heel stalkerig in je neus en ogen proberen te kruipen zaten we de hitte uit. We wilden maar 1 ding en dat was zwemmen!!! We zijn dus een meer in geplonsd, fantastisch!! Omdat we wat langer over de hike gedaan hadden was de dag alweer bijna om en reden we terug richting Melbourne. We wilden nog 1 nachtje kamperen pakken op de terugweg en stopten op een mooie camping met wasmachines en douches. De eigenaar kwam bezorgd naar ons toe om te vragen hoe we dit gingen doen met maar 1 auto en het kleine tentje. Hij had zo met ons te doen dat hij ons een stacaravan aanbood voor 6 personen om ons een beetje te helpen. Hoewel ik mijn nachten onder de sterrenhemel voor geen goud had willen missen was dit wel heeeeeeeeel fijn na zo'n zware dag :). Ook was het een verademing om na 3 dagen weer even te douchen. We hebben nog 1 x de bbq aangezet en zijn daarna een filmpje gaan kijken in de stacaravan. Alle foto's en filmpjes kwamen op tafel en dat was lachen gieren brullen. Daarna zijn we in een diepe slaap gevallen. De volgende dag maakte Luke ons wakker met pannen, vond hij nodig omdat Eva de eerste dag vroeg in de ochtend (per ongeluk) het auto-alarm liet afgaan en Chrisoph de ochtend ervoor als een blije kip iedereen wakker schreeuwde. We zijn teruggereden naar Melbourne, waar ik door mijn maatjes op het vliegveld ben afgezet. Het was het einde van de oostkust met al zijn geweldige hoogtepunten en voorlopig zouden we elkaar niet meer tegenkomen. Iedereen ging andere kanten op. Ik vindt dit oprecht heel erg jammer, want ik had de tijd van mn leven met ze, en met Christoph en Luke heb ik toch een hoop mooie momenten gedeeld de afgelopen 2 maanden :). Deze roadtrip was voor mij 1 van de beste dingen van Australie tot nu toe. Het avontuur, de prachtige natuur, buiten slapen en echt leuke mensen om me heen. Ik wil proberen om voorlopig wat meer zo te gaan reizen: klaar met de hostels en de bussen: meer avontuur, vaker couchsurfen en kamperen en minder steden! De tijd breekt echter aan dat ik ga werken, maar daarna wordt dit mijn nieuwe pad! Ik ben naar Adelaide gevlogen om daar mijn vader op te zoeken, die daar is voor Tour Down Under. In Adelaide zal ik ook op zoek gaan naar een baantje voor een maandje of 2/3 om even weer wat bij te verdienen. Daarna staan Nieuw-Zeeland, Fiji, de outback en de westkust op de planning. The best is still to come ;)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Iris

Actief sinds 13 Sept. 2015
Verslag gelezen: 310
Totaal aantal bezoekers 24047

Voorgaande reizen:

08 Oktober 2017 - 03 December 2017

Zuid-Amerika

15 September 2015 - 15 Juli 2016

Wereldreis 2015

Landen bezocht: